Legyél te is magabiztos szülő

Gyermekpszichológus BLOG

Szorongó gyerekek a közösségben

2014. május 07. - Gyermekpszichológus

Sok szülőt tölt el aggodalommal, hogyan állja meg gyermeke a helyét a közösségben. Vannak-e barátai? Meg tudja-e oldani a konfliktusait? Képes-e érvényesíteni a saját érdekeit? Jogos kérdések. A szociálisan félénk gyerekek viselkedése nem tűnik fel a gyerek környezet számára. Csendesek, visszahúzódóak, iskolai teljesítményük megfelel az elvárásoknak. Ők a „jó gyerekek”.

 

A témában készült riportot (Hegyvidék Televízió 2014.04.28.)megnézhetik a videóra kattintva>>>>

Mit nevezünk szociális szorongásnak?

A szociálisan félénk gyerekek a szociális kihívást jelentő helyzetekben rendszerint nehezen állnak helyt, elutasítják, vagy megpróbálják elkerülni a társas érintkezéssel járó szituációkat. Komoly nehézséget jelent számukra barátságokat kötni, nehezen tudnak kapcsolódni társaikhoz. Gyakran még az olyan egyszerű helyzetek is nehézséget jelentenek, mint megszólítani a másikat. Ezek a gyerekek nehezebben fejezik ki akaratukat a környezetük felé, nem merik elmondani a problémáikat. Mindez pedig nyilvánvalóan ahhoz vezet, hogy a gyermek visszahúzódóvá válik és egyre kevesebb társas kapcsolatot tart fent. Hosszú távon az átélt kudarcok komoly önértékelési problémákhoz vezetnek.

 szoc szorongó.jpg

 

Mi a teendő, ha a gyermek szorong a közösségben?

  • Az első, és egyben a legfontosabb feladat a probléma felismerése. Mint ahogyan azt a bevezetőben is írtam, a szociálisan félénk, visszahúzódó gyermekek egy átlagos osztályközösségben „jó gyerekek”. Őket nem kell fegyelmezni, szorongó viselkedésükből kifolyólag mindenben szeretnének megfelelni a felnőtteknek, mondhatni nincs velük gond. Ugyanakkor a túlzott mértékű szorongás debilizáló hatású, azaz komolyan hátráltatja a gyermeket a fejlődésben. Tapasztalataim azt mutatják, hogy az esetek jelentős részében már az nagy előrelépést jelent, ha a szülők elkezdenek kommunikálni a pedagógusokkal.
  • Hasznos, ha tudnak a gyermekkel otthon is beszélgetni az iskolai/óvodai élményekről. Fiatalabb életkorban a szülő is segíthet gyermekének, hogyan kezelje a társas helyzeteket. A felnőttek reálisabban láthatnak bizonyos kommunikációs helyzeteket. Tapasztaltabbak lehetnek a konfliktusok kezelésében.
  • Kérdés, miért éppen most lépett fel a probléma? Milyen összefüggések lehetnek a gyermek életében aktuális események és a szorongás megjelenése között. Pl. egy válással járó trauma fokozhatja a szociális szorongást
  • Azt is mérlegelni kell, milyen helyzetekben jelentkezik a szorongás. Ha az esetek többségében (pl. osztályban, sportklubban, baráti körben) jellemző a gyermekre a visszahúzódó viselkedés, feltehetően alkati szorongásról van szó. Ugyanakkor, ha csak egy-egy közösségben válik félénkké a gyermek, akkor az adott szituációban is kereshető a probléma.
  • Egy szorongó gyermeknek nem kell otthon is többször elmondani, mennyire rosszul kezeli a társas kapcsolatait. (Ezt ő maga is tudja, ezért szorong) Dorgáló szavak és megszégyenítés helyett a pozitív önértékelés növelése a cél.

 

Bizonyos esetekben már szakemberre is szükség van! Amennyiben a szorongás leginkább csak az iskolára/óvodára korlátozódik, érdemes az iskola/óvodapszichológushoz fordulni. Komolyabb mértékű alkati szorongás kezelésében egyéni vagy csoportos pszichoterápia segíthet. Hatékony technikák: kognitív viselkedésterápia, kompetenciatréningek, relaxációs technikák.

 

Ha tetszik a blog, lájkolja a Facebookon!

 

kép:jbfcs.blogspot.com

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr416131453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Epikurosz_ 2014.05.08. 12:01:46

Hatékony technikák részletesen elmagyarázva az autisták tankönyveiben, és Semota oldalán. Mert a valóság kimondása segít. A sima biztatás nem tartalmaz információt, nincs miből nekiindulni. A semmiből csak semmi tud lenni, jó lenne, ha ezt végre a pszichológusok is belátnák.

Bubori Józsefné 2014.09.11. 21:30:07

Üdvözlöm:Nekem olyan kérdésem lenne hogy a lányom 7eves elmúlt,es iskolába jár.Devan mikor sajnos be pisil ejszaka illetve nappal.Ehez szeretnék segítséget kérni előre is köszönöm.

Gyermekpszichológus · http://gyermekpszichologus.blog.hu 2014.09.14. 12:07:21

@Bubori Józsefné: Kedves Bubori Józsefné! A kérdés, hogy volt-e valaha hosszabb periódus, amikor nem pisilt be éjszaka? Illetve milyen gyakran fordul elő ez? Szervi probléma ki lett vizsgálva? Pszichológiai segítséget a lakóhely szerinti illetékes Nevelési Tanácsadóban kérhetnek.
Üdvözlettel,
Bojti Andrea

Ági Törökné 2014.09.15. 12:27:09

Üdvözlöm! Unokám Flóra 2014.04.26-án született. Anyukája 2013.01.01-vel visszament dolgozni, s unokámra 2013.. szeptemberéig Én vigyáztam, majd ettől az időponttól bölcsödébe járt, egészen idén szeptemberéig, s azóta ővodás. A problémánm az, hogy sem a bölcsödébe adás, sem az óvodába adás nem zavartalan. Minden reggel (általában csak az öltözésnél,) sírva megy illetve ment a közösségbe. A bölcsödébe járás ideje alatt talán összességében 1 hónap volt mikor nem sírt, az óvodába pesig az első nap sírás nélkül ment be, azóta minden reggel sír. Egyébként egy nagyon okos ( mások szerint is ) kisgyerek. Gondozónők, óvonők elmondása szerint hamar megnyugszik, s napközben nincs vele semmi probléma. Nehezen barátkozik, barátja egy van az óvodába egy volt bölcsis társa. Köszönöm válaszát.

Gyermekpszichológus · http://gyermekpszichologus.blog.hu 2014.09.16. 21:17:16

@Ági Törökné: Kedves Ági! Várjanak még egy kicsit, mert még nem sok idő telt el az ovikezdés óta. Beszéljenek az óvónőkkel, hogyan lehetne hatékonyabban segíteni a kicsinek, hogy megszokja az óvodát. Az mindenesetre jó jel, hogy napközben megnyugtatható. Sok kisgyereknek idő kell, mire beszokik az új közösségbe.
süti beállítások módosítása