Legyél te is magabiztos szülő

Gyermekpszichológus BLOG

5 tévhit, melyet a "szakirodalom" gondol az apukákról

2015. szeptember 16. - Gyermekpszichológus

Mostanában viszonylag sok könyvet, tájékoztatót, honlapot, cikket olvastam az apaságról, apává válásról, az apa szerepéről a gyermek életében. Megdöbbentő, milyen sztereotíp sablonokkal vannak tele ezek az irományok. 5 pontban összeszedtem az általam vélt legsúlyosabbakat!

 apuka.JPG

1. A leendő apukák nem tudnak mit kezdeni a várandósság tényével. Még akkor sem, ha sokat vártak a babára, mert ők a várakozást sem élik meg drasztikusan.

Él a köztudatban egy mítosz, mely szerint az apukák számára a gyermekvállalás szó szerint teher. A nő mindig hamarabb érett az anyaságra, az apukákat nyüstölni kell vagy ne adj' Isten becserkészni. Mintha az apuka csak egy kellék lenne a "babaprojektben". Ezt egyes cikkek, könyvek szinte kész tényként kezelik, és nem látják az érem másik oldalát. Azt gondolom, nem lehet az emberi érzésekről ilyen általánosságban beszélni! Az elhúzódó babavárási időszakot és a meddőséget a férfiak is megélik, és itt sem mindenkire érvényes az a sztereotípia, hogy nem szívesen beszélnek róla. A múltkor egy apukával éppen arról beszélgettünk a rendelőben, milyen sokat jelentett neki, hogy a gyermekvárás ideje alatt két barátja is hasonló problémával küzdött.

2. Az apukák nem tudják úgy átélni a várandósság szépségeit mint az anyukák. Az apukák számára a terhesség: megváltozott, folyamatosan hízó, hisztiző feleség, akit ki kell szolgálni; szexmegvonás; kényszerű részvétel az orvosi vizsgálatokon, szülésen.

Ezeket a "kedves" jelzőket, melyekkel a várandós nőket illetik, nem egy helyen olvastam. Mintha természetes és elkerülhetetlen lenne, hogy mindenkinél minden "mellékhatás" jelentkezik. Egy jó párkapcsolatban az apuka számára nem a szexmegvonással lesz egyenlő a várandósság. Azért sem szeretem ezeket az általánosításokat, mert ha valaki komolyan veszi őket, még az is előfordulhat, hogy valóban eltávolodik a párjától. 

3. Az apukák automatikusan féltékenyek a kisbabára.

 Az első gyermek érkezése valóban megváltoztatja a család eddigi felállását, ez természetes. Nyilvánvaló az is, hogy eleinte mindenki a helyét keresi az új családban. A baba pedig mindkét szülő figyelméből nagyon sokat kap. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy az apuka is rengeteg szeretetet kap a picitől, töltődik a gyermeke szeretetéből. Tehát nem az anya egyszemélyes feladata a baba és az apuka érzelmi igényeit kielégíteni! Egy családról beszélünk, ahol mindenki mindenkitől kap és mindenkinek ad, ez a rendszer.

4. Egy apuka nem tud mit kezdeni addig a gyerekkel, amíg az nem beszél. 

Ügyetlen a kisbaba gondozásában, nem szeret pelenkázni stb. Nem is fejteném ki tovább, miért nem igaz ez az állítás úgy általánosságban az apukákra. Nézzünk szét a közvetlen környezetünkben, és máris látni fogjuk az ellenpéldát.

5. Az apukák egész nap dolgoznak. Így este már csak egy kis játékra van idejük. A gyerekkel kapcsolatos  feladatok (pl. szülői értekezlet, orvosi vizsgálatok stb.) az anyuka feladata.

Ha most készítenék arról egy statisztikát, milyen arányban keresik fel a gyermekpszichológiai magánrendelésemet az anyukák és az apukák, közel fele-fele arányú lenne az eredmény! Az apukák ugyanúgy, ha nem jobban aggódnak, hogy mit rontanak el a gyermeknevelésben, miért dacos a gyerek, hogyan kezeljék a kamaszt, mi legyen az iskolai konfliktus megoldása. Egyszer egy apuka meg is jegyezte, mennyire méltánytalannak tartja, hogy az ő szerepükről olyan kevés szó esik a gyermeknevelésben.

Záró gondolatom, hogy ezek az általánosítások több szempontból is károsak! Egyrészt kialakítanak egy sablonos képet az anya és apa szerepéről, ami óhatatlanul meghatározhatja a közgondolkodást. Emlékszem egy fiatal párra, ahol a nő azért nem mert a gyermekvállalásról beszélni, mert félt az elutasítástól, a férfi pedig azért nem, mert úgy érezte ilyen fiatalon nem is normális, hogy gyermeket szeretne. Idővel a feszültség majdnem szakításig fokozódott, és megdöbbentő volt az a tisztázó beszélgetés, amikor kiderült, hogy valójában mindketten szeretnének már gyermeket.

Szerencsére mi emberek elég egyediek és megismételhetetlenek vagyunk anélkül, hogy ilyen sztereotípiák mentén ítéljék meg a viselkedésünket. 

Probléma az általánosításokkal az, hogy önbeteljesítő jóslatként működhetnek!

 

Ha tetszik a blog, lájkold a Facebookon!

 

 Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr77793058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.09.17. 09:09:39

Egyetértek apukaként, ezek eléggé rosszindulatú tévhitek.

mojoking77 2015.09.17. 09:22:25

@enpera: +1. Eddig sem ertettem, ki talalja ki ezeket a baromsagokat, de miota gyakorlo apukakent is uzemelek, foleg latom, mekora veretes f@#$aszsa az osszes. Az bztos, hogy nem apak irtak egyiket sem.

krj 2015.09.17. 09:23:26

nem lehetne leszokni erről az "apuka-anyuka" gügyögésről? miért nem édesapa, édesanya, vagy egyszerűen csak apa vagy anya.

mojoking77 2015.09.17. 09:27:52

@krj: fura dolgok fajnak. Akarsz rola bovebben beszelni?

krj 2015.09.17. 09:29:34

szerintem erről nincs mit bővebben beszélni. persze lehet ragozni, de ez olyan, mint a husi, a Balcsi meg ezek az affektálások. egy kvázi szakcikkben.

mojoking77 2015.09.17. 09:47:20

@krj: Erdekes, en nagyon nem latom ugyanannak. Nem szemelyeskedes, de ugye te meg nem vagy szulo? Csak mert nagyon meg fog valtozni a vilag rengeteg szempontbol. En sem hittem volna, mig nem hivtak a babak, hogy ,"apuka, nem kivancsi a kislanyara?".
Ha megis szulo vagy, akkor valammit nagyon mashogy latsz, mint az atlag. Egy ismerosomnek sem okozott eddig gondot, de meg csak nem is hallottam, hogy valaha valaki is kikelt volna az ilyen jellegu "gugyoges" ellen.

erol 2015.09.17. 09:50:19

Szerintem ezek a sztereotípiák a 18-20 éves (vagy ezen a szinten megragadt), nem túl értelmes apákra igazak.

krj 2015.09.17. 09:54:14

két kislányom van, de nem husimusit kapnak, meg főzit, meg szöjpit. és nem az apukájuk vagyok, hanem Papa. más a becézés és más a gügyögés, de ebbe ne lovalld be nagyon magad, mert nem leszünk egy állásponton. és ha a nickedben a 77 a születésed éve, akkor még egyidősek is vagyunk. ráadásul itt nem egy gyerekmese szövegéről, hanem egy szakmai tartalmat közvetíteni próbáló cikkről van szó. a bácsi fogja a hasadóanyagot tartalmazó rudacskákat és kicsi kezével belehelyezi a paksi atomerőműcske reaktorába. röhej, nem?

mojoking77 2015.09.17. 10:21:57

@krj: ket erosen kulonbozo dologrol beszelunk ha jol latom. Az apuka/anyuka dolgot osszemosni a gugyogessel, nos egy kicsit ertelmetlen dolog. Mindezt pedig szakmai szovegbe rakni? Nos, maradjunk annyiban, hogy ivel jo esellyel a magyar apak kb 99.9999%-at egyaltalan nem zavarja az apuka jelzo, ezert a baj inkabb nalad van :) De azert ne vedd magadra, biztos van olyan dolog is, ami engem zavar, es neked jo.

Hari Seldon 2 2015.09.17. 10:23:06

Én három gyereket nevelek itthon, amióta kijöttünk, kb két éve. Szerintem elég jól látom el a lányokat (az ikrek 5 évesek a kicsi 3).

Phteven 2015.09.17. 10:38:58

Csak szólok, hogy a "manó", "pocaklakó" kifejezések kimaradtak! :-)

rozsomák 2015.09.17. 10:52:36

Összefoglalva szerzőt:
A "szakirodalom" hülyeségeket ír, itt vagyok én, elismert gyermekpszichológus, olvassatok engem.

krj 2015.09.17. 10:59:27

nem rohanok a Dunának, ha a véleményem/ízlésem nem egyezik a többségével. ez nem feltétlenül baj :) amúgy nem én raktam szakszövegbe az apukázást, ami a bácsi meg a néni megfelelője nagyjából. de sebaj, örülök, hogy a 99.99999999999 %-ot nem zavarja.

jaj, tényleg a pocaklakó. na az a másik :D meg a gyerkőc :DDD

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2015.09.17. 11:00:19

@krj: Én Apa vagyok, és a gyerek kaját kap otthon :D Ennyit az elnevezésekről.

rozsomák 2015.09.17. 11:13:30

@krj: nem vagyok ugyan pszichoanalitikus, hogy miért apukázik a szerző, de valami olyasmi lehet ennek az apukázásnak a háttere, hogy apaként még nagyon fiatal, mint apa, alig féléves, egyéves, kétéves, ezért a gyerekkel foglalkozó szakmákban - gyerekorvos, gyerekpszichológus, tancsi néni stb - őt is gyerekként, tapasztalatlanként kezelik, ezért egy adag fölényeskedés mellett - hogy értene hozzá, hisz kezdő apa - van ebben egy adag lenézés is.(Nem ért semmihez a kis hülye)

De nem biztos..

szajberpiraty 2015.09.17. 11:15:00

Hülyeségek ezek. Én mindig tudtam "mit kezdeni" a gyerekeimmel. Aktívan pelenkáztam, imádtam tolni babakocsiban, totál kikapcsolt én is pihentem közben.

goyko 2015.09.17. 11:28:53

1. Azért az is megdöbbentő, hogy egy szakcikkben egyszer sem sikerül leírni helyesen, hogy "várandósság", így, két "ss"-el...a "várandóság" teljesen mást jelent...
2. Egyetértek mojoking77-tel: 2 gyerekes apaként nemigen találkoztam ezekkel a sztereotípiákkal, és sajnos, a cikkben még válaszokat sem kapunk ezekre: lásd 4. állítás a cikkben - a cikk "válasza": "Nem is fejteném ki tovább, miért nem igaz ez az állítás úgy általánosságban az apukákra". Köszi. Okosabb lettem.

bElannaTorres 2015.09.17. 11:28:53

ezek rosszindulatú tévhitek, teljesen idiótának állítva be az apukákat. Mint vmi hülyegyerek, aki most picsog mert kevesebbet dughat.

krj 2015.09.17. 11:29:49

@rozsomák: az anyuka-apukázás a szülői értekezletek műnyelve (tessék, Kovács anyuka stb.), szerintem legalábbis, onnét szűrődhetett át.
nem akarom feszegetni ezt a szálat, túl is ragoztam talán.

a cikk mondandójához meg annyit, hogy sok problémát okoz, ha az anya, pont az ilyen sztereotípiák miatt, nem engedi a gyerekhez az apát. ismerek (már nem házas)párt, ahol ez már az elején komoly gond volt és nagyban hozzájárult a viszonyuk megromlásához (nem tudod rendesen megfogni, jaj, leejted, ne te fürdesd, mert kicsúszik a kezedből, te úgysem tudod megnyugtatni, én vagyok az anyja, stb.)

goyko 2015.09.17. 11:50:45

@krj: az viszont nem sztereotípia, hanem tény például, hogy az apák nagy többsége dolgozik napközben, nem látod a kicsit, míg haza nem érsz, így valahogy adja magát, hogy az apák fürdetnek este...amit, teszem hozzá, szeretünk is, sok apa ismerősömmel egyetértve....

krj 2015.09.17. 11:54:19

@goyko: igen. nálunk most egyikünk sem látja őket napközben, a fürdetés az enyém, az óvoda-bölcsőde utáni játszóterezés (nem minden nap) meg a feleségemé. na a játszótér, az a világ agymenése :)

Lurian 2015.09.17. 12:18:20

Hogy itt mennyi kétgyerekes fater van! :-) Becsatlakoznék!
Nálunk két fiú van (ikrek), akik lassan 4 évesek lesznek, és a legnagyobb "probléma" mostanság, hogy ne beszéljek rondán a gyerekek előtt. :-)
A múltkor az egyik kölök a 27. rapliját vágta le éppen, fél órán belül, és mondtam neki, hogy akkor most kotorjon be a házba, de sürgősen. Asszony meg kiakadt, hogy hogy beszélek vele. Nálatok is van ilyesmi? (Hozzátenném, hogy én - személy szerint - nem éreztem különösebben csúnyának a szövegemet, de lehet, hogy tévedek.)

Lurian 2015.09.17. 12:19:16

Bocs, többgyerekes fatert akartam írni... :-)

Advanced Flight 2015.09.17. 12:53:56

@Lurian: én ugyan nem apuka vagyok, hanem kétgyerekes anyuka, de sajna káromkodok mint a kocsis. Én így vezetem le a feszkót. A nagyobbik gyerek meg visszhangozza, de selypítve. Rém vicces .-)
Különben az oviban nem csinálja, inkább csak itthon, meg néha az utcán/boltban stb., az mondjuk kínos egy kicsit. Próbálok én is változtatni, de nem könnyű....

dezsoke007 2015.09.17. 13:03:26

@Lurian: én is kétgyerekes apa, apuka, fater, édesapa vagyok egyszerre. Amit a hisztiző gyereknek mondtál, azzal szerintem nincs baj, az anyák ilyen túlféltőek, megbeszélősek és kifejtősek. De van olyan helyzet, amikor a gyereknevelés célravezetőbb az általad használt egyszerűbb módszerrel. Haj, de régen voltak már 4 évesek ... ez is szép időszak (nekem 16 és 17 évesek most, ennek is megvan a maga bája:)

Lurian 2015.09.17. 13:11:28

@Advanced Flight: Igazándiból én nem tolom úgy, mint egy kocsis, de azért megkapom párszor, hogy lassítsak, mert a kölkök sajnos az oviban is mondják a hülyeségeimet. :-) Hiába magyarázom asszonkámnak, hogy amikor a gyerek azt mondja ránk, hogy "buták vagytok", azzal az ő pici szintjén gyakorlatilag elhajt minket a p.csába. :-)
Sajnos számítógépes játékokon "nőttem fel", úgyhogy néha megszalad az anyázás, de igyekszem nem a srácok jelenlétében mondani. :-) (Néha még sikerül is. :-))

Lurian 2015.09.17. 13:13:38

@dezsoke007: Lekopogom, kettőből leginkább csak az egyik raplis, de ő kitesz egy egész hadosztályt. :-) Igazi drama-queen (king) a lelkem. :-)
Már előre várom, hogy mit hoz a jövő, meg a "kis gyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond" jelenség. :-)

Lurian 2015.09.17. 13:14:24

Ja, ezt pedig mindenkinek szeretettel! Kell hozzá angol, de akinek van némi, az nagyon át fogja érezni. :-)

www.fowllanguagecomics.com/archive/

_Wasp_ 2015.09.17. 14:03:53

három gyermekem van, mindjárt 4, imádom minden percét amikor velük foglalkozom (megítélésem szerint legalább olyan hatékonyan, türelmesen és szeretettel, mint egy anya), nem értem miért súlytanak minket efféle általánosításokkal, gondolom a hölgyek is hasonlóképpen méltánytalannak tartják az efféléket.

_Wasp_ 2015.09.17. 14:04:36

@_Wasp_: ja igen: itthon vagyok a gyerkőcökkel, mielőtt valaki azt mondaná, hogy "abban az 5 percben könnyű...."

_Wasp_ 2015.09.17. 14:08:26

s@_Wasp_: súlytanak -> sújtanak

Punxsutawney Mormota 2015.09.17. 15:24:21

@mojoking77: Ez úgy történik, kérlek alássan, hogy az újságírónak meg kell szülnie egy cikket, kitalál néhány tévhitet, majd tételesen cáfolja. Láad még: olvasói levelek. Legalább a 90%-uk kamu.

rozsomák 2015.09.17. 15:29:51

@krj: pontosan...jól mondod.
Szerintem a szoptatáson kívül nincs a világon semmi olyan, amihez az anyucikák helyből jobban értenének, mint az apucikák.
(Mert akkor már maradjunk a becézgetésnél.:))

Az, hogy nagyobb a rutinjuk, az abból adódik, hogy általában ők vannak velük, nem az apucika. De ennyi, és nem több.

És nincs olyan, hogy anyai megérzés, meg ösztön meg hasonló pillanatok alatt cáfolható közhelyek, hanem csak a társadalmi elvárásoktól, a GYES GYED intézményétől elkezdve az anyai nagymamának a férjet figyelembe se vevő beavatkozásig minden azt sugallja, hogy az apucika maradjon csak távol ezektől a kis aranyosoktól, nézze őket messziről, de ne nyúljon hozzájuk, nem az a dolga, ő csak hozza haza a lóvét és maximum fürdetheti, de anyuka jobban ért mindenhez, értse meg.

Aztán csodálkozunk, ha apucika ennek megfelelően viselkedik, mert nem akar hisztit otthon.

kispotzak 2015.09.17. 17:05:02

Ezek nem tévhitek, hanem sztereotípiák. Amelyek az apák egy részére biztosan igaz, de szerintem egyre csökkenő mértékben. Én csaj vagyok, és az egyébként inkább konzervatív mentalitasu paromra sem igazak a fentiek - hacsak az nem h napközben dolgozik ;-) .
A gelsorolt pontok közül szerintem csak a "féltékeny a babára" számít tevhitnek, ez szerintem még régen sem volt igaz, Freud terjesztette el és vették át a gyerekpszichologusok. Könnyű dolguk volt, vegulis nem apapszichologusok voltak :-)
süti beállítások módosítása