A pozitív gyermekpszichológiai blog

Gyermekpszichológus BLOG

Az óvodai problémák 3 leggyakoribb oka

2019. november 19. - Gyermekpszichológus

A tanév előre haladtával egyre több család keres meg azzal, hogy még mindig nem sikerült a gyermeknek az óvodába beilleszkednie. Egy idő után a gondok már aggodalomra adnak okot és az óvoda is jelzi a problémákat. Az okok feltárása összetett folyamat.

kindergarten-2204239_1920.jpg

A tanévkezdés különösen izgalmas, amikor kiscsoportba kerülnek a gyerekek,de az idősebbeknek is szükségük van egy átmeneti időre, amíg újra belerázódnak a nyári szünet után a hétköznapokba. Jellemzően ilyenkor azoknak a gyerekeknek is nehezebben indul az új tanév, akiknek korábban a beszoktatás nem volt zökkenőmentes. A szakirodalom 2-3 hónapnyi időt ír le, amíg egy kisgyerek beilleszkedik az új rendszerbe, de jellemzően az ovi és a családok is elfogadják, ha még az őszi szünet után az első félévben kisebb problémák adódnak a beszoktatással kapcsolatban.

Mikor beszélhetünk problémáról?

Ebben a korai beszoktatási időszakban számos viselkedésváltozás normálisnak tekinthető. A gyerekek sokszor sírnak reggel már otthon is vagy csak az elbúcsúzás pillanatában, de ha utána könnyen megnyugszanak és a nap további részében jókedvűen játszanak, akkor ez a viselkedés még sokáig normatívnak tekinthető. Ugyanígy jelentkezhet az óvodában és/vagy otthon átmeneti alvási, evési, széklet- és vizelettartási probléma. A gyerekek többségére jellemző, hogy az óvodában másképp viselkednek mint otthon. Érthető, ha egész nap az ovi rendszerében van, akkor délután otthon kiengedi a feszültséget magából. Tehát alapvetően a probléma súlyosságának meghatározásában elsősorban az időbeli elhúzódás megvizsgálása a legfontosabb. A másik kritérium, hogy az óvoda és a szülő mennyire tudja kezelni a helyzetet. Ha nem megy, akkor a kérdés, hogy vajon mi állhat a probléma hátterében? Milyen irányba történjen a segítségkérés? A szemléletesség kedvéért vegyük példának a bepisilést.

1. OK Idegrendszeri éretlenség, fejlődési elmaradás

Példánknak a bepisilésnek a hátterében az esetek egy jelentős részében idegrendszeri éretlenség áll. Sok kisgyerek 2.5 évesen, alig 3 évesen kerül az óvodába, tehát életkorukból fakadóan sem stabil még a szobatisztaság. De a későbbiekben is ha fennáll a probléma, akkor végig kell gondolni, hogy más fejlettségi területeken milyen a gyermek teljesítménye. Hogyan alakul a mozgásfejlődése, kézügyessége vagy van-e bármilyen szervi betegsége, kapott-e korai fejlesztést korábban. Bármilyen egyéb probléma, legyen az viselkedésbeli, kortársakkal kapcsolatos, mindig el kell gondolkodni azon, hogy életkorának megfelelő ütemű-e a gyerek fejlődése. Ilyen esetekben érdemes egy komplex gyógypedagógiai-pszichológiai vizsgálatot is elvégezni, melyet a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatban is megcsinálnak.

2. OK Pszichés problémák

Az óvodai problémák, jelen esetben a bepisilés hátterében állhatnak pszichés problémák is. A gyerek szorong, stresszel az óvodában vagy éppen magatartásgondok vannak vele, és ezek otthon is megfigyelhetőek nála. Mind a túlzott zárkózottság mind a nyitott, impulzív viselkedés lehet zavaró és ilyen esetekben foglalkozni kell vele. Szerencsés, ha van óvodapszichológus az intézményben, aki a csoportban is meg tudja a gyereket figyelni. De a Szakszolgálatban ilyen esetekben is kérhető pszichoterápiás segítség.

3. OK Szociális problémák

Szociális problémák alatt jelen esetben otthoni és óvodai gondokat értek. Meg kell vizsgálni, hogy a gyermek családjában éppen történik-e valamilyen nagyobb változás. Ez lehet akár egy költözés vagy kistestvér születése, ami normatív krízisnek tekinthető. De sajnos egy válás vagy gyermekbántalmazás már sokkal nagyobb mértékben kihathat az óvodában jelentkező problémákra.

A gyermeknek az ovival is lehetnek gondjai. Maga az intézmény és annak a szabályai, a "jól viselkedés" is nehezen mehet, de sokszor az óvónőkkel konfliktusos a gyerek/család kapcsolata. Illetve ha a társas okokat vizsgáljuk, mindig végig kell gondolni, hogyan alakul a kortársakkal a kapcsolat, milyen szerepe van a gyereknek a csoportban.

 

Összességében tehát ha egy óvodában jelentkező bármilyen problémáról gondolkodunk, akkor ezeket a szempontokat kell végiggondolni lehetőleg a pedagógusokkal együtt. Szükség esetén pedig kérjék a megfelelő segítséget!

 

ha tetszik a blog, lájkolja a Facebookon és kövessen Instagramon!

 

kép:pixabay

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr3515313258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása