Tanévkezdés, avagy milyen a jó tanulási stratégia?

Lassan becsöngetnek az idei tanévre, és a diákok életében újra szinte minden csak a tanulásról szól. Sok iskola azonban nem fordít rá kellő figyelmet, milyen módszerekkel sajátítják el a tanulók a tananyagot. Holott az „elolvasom háromszor, és felmondom anyának” stratégiától lehet hatékonyabban is tanulni.

 Homeschooling.jpg

A tanulók nagy része nem rendelkezik megfelelő tanulási stratégiákkal. Ez a tanulási idő megnövekedéséhez és alacsony színvonalú információ-feldolgozáshoz vezet. A hatékonyabb tanulási stratégiák elsajátításában viszont szülői segítségre is szükség van. A kérdés pedig az, hogyan? Hogyan lehet abban segíteni, hogy a tanulást és az iskolai feladatokat jól megszervezzék? Erre nincs recept, de néhány módszerrel meg lehet vizsgálni, miként képes egy diák személyiségéhez mérten a leghatékonyabban megtanulni a tananyagot.

Milyen a gyermekem tanulási stílusa?

A tanulási stílus jellegzetesen egyéni, a személyiség részeként működő, a világhoz, az ismeretekhez és a tanuláshoz való viszonyulás. Éppen ezért az embereket különböző csoportokra oszthatjuk a tanulási stílusuk mentén. Lehet valaki auditív, vizuális, auditív-vizuális vagy kinesztetikus típus. Ez azt jelenti, hogy az információt legkönnyebben úgy tudja feldolgozni, ha látja, hallja, látja és hallja, vagy mozgásos tevékenységként érzékeli. Érdemes tehát megfigyelni, kitapasztalni, melyik jellemző leginkább a gyermekre, és ennek megfelelően tanulási stratégiákat kialakítani. A hatékony, eredményes tanulásnak ez elengedhetetlen feltétele.

Milyen a jó tanulási stratégia?

A tanulási stratégia, ellentétben a veleszületett tanulási stílustól, tanulható. Például egy vizuális típusú személy könnyebben megjegyzi az információkat, ha ábrákat, grafikonokat rajzol, színessel kiemeli a szöveget vagy képek alapján tanulja a szavakat. Az auditív típusú gyermek fogékonyabb a szóbeliségre, egyszerűbb számára, ha felmondja a tananyagot. Ehhez használhat diktafont vagy magnót is. A kinesztetikus, vagyis mozgásos típusú embereket pedig a jegyzetelés, többszöri leírás segítheti a tanulásban.

A tanulási stratégiák 3 alaptípusát különböztethetjük meg:

1. A mélyrehatoló tanulás a nagy összefüggések megértésében, a széleskörű ismeretek tárolásában játszik fontos szerepet.

2. A szervezett tanulás a rendszerezésről, a jó munkaszervezésről szól.

3. A mechanikus tanulás pedig a rövid távú ismeretek tárolásában és a részletek megtanulásában segít.

A három módszer mindegyike szerepet kap az iskolai munkában, az viszont már más kérdés, mikor és milyen arányban alkalmazza őket a tanuló.

Ebben a cikkben szeretném bemutatni azt a komplex tanulási módszert, melyet személy szerint az egyik leghasznosabbnak tartok.

Ez a módszer nemcsak egy irodalomlecke, de akár egy egész könyv megtanulásában is hatékonyan segít. A PQRST módszer 5 lépcsőre osztja a tanulás folyamatát.

  1. P (Preview = áttekintés) Agyunk bemelegítéseképpen gondoljuk át, mit tudunk már az adott témáról. Ennek tükrében, nagyvonalakban nézzük át az anyagot, emeljük ki az alcímeket, olvassuk el az összefoglalást.
  2. Q (Questions = kérdések) Mielőtt elkezdjük az olvasást, fogalmazzunk meg kérdéseket a témával kapcsolatban. Mi az, ami az eddig átnézettek alapján felmerül bennünk? (Nem baj, ha kissé összemosódik az előző szakasszal)
  3. R (Reading = olvasás) Ez a szakasz a hagyományos értelemben vett olvasás szakasza. Fontos, hogy értve olvassunk! Ha pedig egy szót nem ismerünk, nézzünk utána. Érdemes olvasás közben jegyzetelni, aláhúzogatni stb.
  4. S (Self-reaction = felmondás) Próbáljuk meg felidézni az olvasottakat. Ha kell, leckénként is. Ha valamire nem emlékszünk, az most még nem probléma
  5. T (Test=tesztelés) Ez az utolsó lépés egyben egy összegző ismétlés. Jegyzeteket is elővéve ismételjük át meg egyszer az olvasottakat.

A módszer nagyon eredményes, még akkor is, ha olykor bonyolultnak tűnik. Ha mást nem, legalább egy-egy elemét érdemes beépíteni a tanulásba.

A magam részéről ezzel a bevezető cikkel kívánok mindenkinek, szülőknek és gyerekeknek egyaránt, sok erőt és kitartást a következő tanévhez. Későbbiekben más tanulási technikákról, eltérő fejlődésű gyermekek iskolai helyzetéről illetve egyéb témákról is olvashatnak a blogon.

Amennyiben kérdése van, írjon az andrea.bojti(kukac)gmail.com E-mail címen, vagy tegye fel azt a blog Facebook oldalán

 

Ha tetszik a blog, lájkolja a Facebookon!