Beszédes gyermekrajzok

Gyermekünk rajzait nézegetve sokszor szeretnénk megfejteni, vajon mit is akart kifejezni vele. Erőteljes firkák, lágy vonalak, sötét színek, véres jelenetek…Jelentenek ezek egyáltalán bármit is? Kell-e aggódni, ha a gyerek kedvenc színe a fekete?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindenek előtt szeretném leszögezni, hogy nem érdemes önjelölt gyermekrajz elemzőnek felcsapni! A gyermekrajzok diagnosztikai szempontú értékelése a pszichológiai területe. Egy szakmabeli pedig pontosan tudja, hogy önmagában egy rajznak nem lehet diagnosztikai jelentőséget tulajdonítani. Minden esetben a gyermek aktuális élethelyzetét, a problémát, a családi kapcsolatokat megismerve, valamint más diagnosztikai teszteket is alkalmazva illeszthetünk be egy rajzot a kontextusba és tulajdoníthatunk bárminek is jelentést. Általánosságban azonban mégis érdemes megfigyelni gyermekünk rajzait, hiszen ezzel önmagát fejezi ki.

A rajz fejlődése

A rajztudás fejlődése életkorhoz kötött konkrét szakaszokra bontható. A fejlődés során, mint oly sok minden, a rajzkészség is fejlődésen esik át, éppen ezért akár a gyermek mentális állapotára is következtetünk belőle. Példának okáért az emberrajzolás minősége (a Goodenogh-féle emberrajz értékelési szempontjai alapján) korrelál, azaz összefügg az intelligenciával. Mindezekből persze az is következik, hogy a rajzolás során számos képessége fejlődik a gyermeknek egyszerre. (pl. finommotoros mozgás, figyelem, vizuális-motoros koordináció stb.) Nyugodtan engedjünk tehát szabad teret az alkotónak, és biztosítsuk neki a megfelelő eszközöket a rajzoláshoz!

A rajzfejlődés szakaszai

  • Amorf/alaktalan firkálás (3 éves korig)

A fejlődésnek ebben a szakaszában a rajzolás/firkálás spontán, céltalanul történik. Tulajdonképpen a gyermek a funkció örömét gyakorolja, azaz élvezi az alkotást, a saját „hatását a papírra”. Eleinte inkább egyenes vonalakat húzogat, később jobban tudja zárni a formákat. A „Mit rajzolsz?” kérdésre egy idő után elkezd majd válaszolni, és felmerül benne az igény, hogy rajztudását tovább csiszolja.

  • 10 éves kor előtt ún. sémák mentén rajzol

A gyermek még nem azt rajzolja, amit lát, hanem amit gondol a dolgokról. Rajzában ún. sémaelemek jelennek meg, vagyis az ember feje a kör alak, a fa törzse egy téglalap stb. Ha elég időt és módot adunk a rajzolás kibontakozásának, a gyermekben magától felmerül az igény, hogy minél életszerűbb ábrákat rajzoljon.

  • A természetszerű rajzolás 10 éves kor után kezd kialakulni. A rajzoló ilyenkor már igyekszik minél élethűbben, minél inkább a valóságnak megfelelően tükrözni a látottakat.

A rajz ugyanakkor nemcsak a fejlődés mutatója, hanem a gyermek érzelmeinek, aktuális lelki állapotának, félelmeinek, szorongásainak is a kifejező eszköze. A vele történt dolgokat sokszor a papíron eleveníti meg. Képzeletének semmi sem szabhat határt. Éppen ezért érdemes vele beszélgetnünk a rajzairól, hátha a rajzon keresztül még jobban megértjük mondandóját. Komplett diagnózisokat és a gyermek megértését viszont ne várjuk a rajzolástól. Sohasem tudhatjuk, mi belőle a valóság, a képzelet, a vágyak, fantáziák vagy félelmek. Azaz ha a gyerek rajzol egy véres jelenetet, nem kell kétségbe esni. Lehet, hogy csak a szomszéd Pistikét utánozza.

(Ha mégis felmerül a szülőben a gyanú, hogy a rajzok esetleg problémára utalnak, keressenek fel egy gyermekpszichológust.)

 

Ha tetszik a blog, lájkolja a Facebookon!

 

Szakirodalom:

Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana