Gyermekpszichológus blog

Bojti Andrea gyermekpszichológus informatív blogja az élet hétköznapi és kevésbé hétköznapi problémáit taglalva. Kérdéseit az andrea.bojti(kukac)gmail.com E-mail címen várom.

Csatlakozz a Facebookon!

   

Címkék

agresszió (2) alkohol (3) alvás (2) anya (3) anyaság (9) apa (7) baba (3) bántalmazás (5) beszoktatás (5) betegség (3) bizonyítvány (2) bölcsőde (4) család (18) családi napközi (3) dackorszak (3) drog (3) egészség (2) egészséges életmód (2) egy alkalmas tanácsadás (5) előadás (2) étkezés (2) fejlődési szakasz (2) félelem a jövőtől (3) fesztivál (2) figyelemzavar (3) furcsa viselkedés (5) gyász (3) gyerek (7) gyermekbántalmazás (3) gyermekkori szorongás kezelése (2) gyermekpszichológia (7) gyermekpszichológus (10) gyermekpszichológus budapest (6) gyermekpszichológus válaszol (8) gyermekrajz elemzés (3) gyermekvállalás (2) gyermekvédelem (2) halál (2) hiperaktivitás (2) hiszti (7) iskola (8) iskolaérettség (2) iskolai bántalmazás (2) iskolai teljesítmény (9) iskolakezdés (7) jézuska (5) karácsony (6) karrier (2) kérdés-válasz (2) kisiskoláskor (4) költözés (2) könyvajánló (7) koraszülött (2) kötődés (2) magánrendelés (5) mesekönyv (2) mikulás (2) mostoha (2) mozaikcsalád (5) nehezen kezelhető gyerek (5) nemi identitás (2) nemi szerep (2) nevelés (25) nyári szünet (3) nyári tábor (2) osztályzás (2) óvoda (4) párkapcsolat (2) pszichológiai szakvélemény (2) pszichológus (3) ranschburg jenő (4) serdülő (3) serdülőkor (2) szakértő (4) szakirodalom (3) szobatisztaság (4) szorongás (2) szülés (4) szülés utáni depresszió (3) születés (6) szülővé válás (4) tanévkezdés (3) tanulás (10) temperamentum (2) testvér (4) testvérféltékenység (4) újszülött (6) ünnep (11) válás (9) videó (2) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

Figyelem! Az oldalon található információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik a szakszerű orvosi, pszichológiai vizsgálatot. A blogon és az E-mailben feltett kérdésekre a legjobb tudásunk szerint válaszolunk. Ha segítségre van szüksége, forduljon szakemberhez. A következményekért felelősséget nem vállalunk.

Beszédes gyermekrajzok

2012.04.03. 08:00 - Gyermekpszichológus

Címkék: tanulás gyermekpszichológus válaszol gyermekrajz elemzés

Gyermekünk rajzait nézegetve sokszor szeretnénk megfejteni, vajon mit is akart kifejezni vele. Erőteljes firkák, lágy vonalak, sötét színek, véres jelenetek…Jelentenek ezek egyáltalán bármit is? Kell-e aggódni, ha a gyerek kedvenc színe a fekete?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindenek előtt szeretném leszögezni, hogy nem érdemes önjelölt gyermekrajz elemzőnek felcsapni! A gyermekrajzok diagnosztikai szempontú értékelése a pszichológiai területe. Egy szakmabeli pedig pontosan tudja, hogy önmagában egy rajznak nem lehet diagnosztikai jelentőséget tulajdonítani. Minden esetben a gyermek aktuális élethelyzetét, a problémát, a családi kapcsolatokat megismerve, valamint más diagnosztikai teszteket is alkalmazva illeszthetünk be egy rajzot a kontextusba és tulajdoníthatunk bárminek is jelentést. Általánosságban azonban mégis érdemes megfigyelni gyermekünk rajzait, hiszen ezzel önmagát fejezi ki.

A rajz fejlődése

A rajztudás fejlődése életkorhoz kötött konkrét szakaszokra bontható. A fejlődés során, mint oly sok minden, a rajzkészség is fejlődésen esik át, éppen ezért akár a gyermek mentális állapotára is következtetünk belőle. Példának okáért az emberrajzolás minősége (a Goodenogh-féle emberrajz értékelési szempontjai alapján) korrelál, azaz összefügg az intelligenciával. Mindezekből persze az is következik, hogy a rajzolás során számos képessége fejlődik a gyermeknek egyszerre. (pl. finommotoros mozgás, figyelem, vizuális-motoros koordináció stb.) Nyugodtan engedjünk tehát szabad teret az alkotónak, és biztosítsuk neki a megfelelő eszközöket a rajzoláshoz!

A rajzfejlődés szakaszai

  • Amorf/alaktalan firkálás (3 éves korig)

A fejlődésnek ebben a szakaszában a rajzolás/firkálás spontán, céltalanul történik. Tulajdonképpen a gyermek a funkció örömét gyakorolja, azaz élvezi az alkotást, a saját „hatását a papírra”. Eleinte inkább egyenes vonalakat húzogat, később jobban tudja zárni a formákat. A „Mit rajzolsz?” kérdésre egy idő után elkezd majd válaszolni, és felmerül benne az igény, hogy rajztudását tovább csiszolja.

  • 10 éves kor előtt ún. sémák mentén rajzol

A gyermek még nem azt rajzolja, amit lát, hanem amit gondol a dolgokról. Rajzában ún. sémaelemek jelennek meg, vagyis az ember feje a kör alak, a fa törzse egy téglalap stb. Ha elég időt és módot adunk a rajzolás kibontakozásának, a gyermekben magától felmerül az igény, hogy minél életszerűbb ábrákat rajzoljon.

  • A természetszerű rajzolás 10 éves kor után kezd kialakulni. A rajzoló ilyenkor már igyekszik minél élethűbben, minél inkább a valóságnak megfelelően tükrözni a látottakat.

A rajz ugyanakkor nemcsak a fejlődés mutatója, hanem a gyermek érzelmeinek, aktuális lelki állapotának, félelmeinek, szorongásainak is a kifejező eszköze. A vele történt dolgokat sokszor a papíron eleveníti meg. Képzeletének semmi sem szabhat határt. Éppen ezért érdemes vele beszélgetnünk a rajzairól, hátha a rajzon keresztül még jobban megértjük mondandóját. Komplett diagnózisokat és a gyermek megértését viszont ne várjuk a rajzolástól. Sohasem tudhatjuk, mi belőle a valóság, a képzelet, a vágyak, fantáziák vagy félelmek. Azaz ha a gyerek rajzol egy véres jelenetet, nem kell kétségbe esni. Lehet, hogy csak a szomszéd Pistikét utánozza.

(Ha mégis felmerül a szülőben a gyanú, hogy a rajzok esetleg problémára utalnak, keressenek fel egy gyermekpszichológust.)

 

Ha tetszik a blog, lájkolja a Facebookon!

 

Szakirodalom:

Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana

A bejegyzés trackback címe:

http://gyermekpszichologus.blog.hu/api/trackback/id/tr84357093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.